M.) Krupské vycházkové, nordic walking a běžecké trasy, aneb poznejte Krupku jinak

Základ Krupských vycházkových, nordic walking a běžeckých tras vznikl z prapůvodních běžeckých treas, které využívaly zdejší oddíly bojových umění. Postupně je začali používat i jiní běžci, kteří se s nimi seznámili a jak šel čas, trasy se rozšiřovaly, upravovaly a křížily. Lidé je začali používat pro nordic walking i běžnou turistiku. Některé tasy kopírují staré, dávno již zapomenuté turistické cesty a vedou na v běhu času ztracená místa. A tak některé trasy nabyly nových účelů a pro lepší orientaci se přenesly do map a postupně se vyznačují i v terénu. Poznejte tedy Krupku i jinak a projděte / proběhněte si místa, kam běžně turista donedávna nevstoupil.

Všechny trasy  začínají a končí na rozcestí U "pekárny", jen Naučná stezka Za památkami starého města Krupka - malý okruh začíná v centru Městské památkové zóny u Muzea .

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

JAK SE NA TRASE NEZTRATIT :-) :

  1. Vyberte si trasu, kterou chcete jít / běžet
  2. Na mobilu si povolte sledování polohy
  3. Přes QR kód si do mobilu stáhněte mapu dané trasy
  4. A niní již můžete bez obav vyrazit. Přejeme Vám příjemné a nevšední zážitky.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

ORANŽOVÁ VYCHÁZKOVÁ TRASA NA VYHLÍDKOVOU SKÁLU MRTVÝ KÁMEN vede: Rozcestí U Pekárny-Cínová ulice-na začátku Libušína, u krucifixu doprava a uličkou mezi domy až na její konec-zde uličkou mezi ploty na menší kpec a jsme na Mrtvém kameni

 

Délka: 0,26km / 0:10h tam // 0,52km / 0:20h tam a zpět         Stoupání: 14m tam / 20m tam a zpět         

  Klesání: 4m tam / 20m tam a zpět

 

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

QR kód trasy                              Výškový profil trasy

 

                                                            převzato z mapy.cz

 

převzato z mapy.cz

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

MODRÁ (VÝCHODNÍ) VYCHÁZKOVÁ TRASA vede: Rozcestí U Pekárny-Cínová ulice-býalý zámeček Heinrichsruhe se zámeckou zahradou-studánka Pod Zaječákem-bývalé Vinohrady-Krupské skalní městečko <ÚSEK bývalé Vinohrady-Krupské skalní městečko VEDE ZNAČNĚ EXPONOVANÝM TERÉNEM A JE PROTO PROZATÍM VHODNÝ JEN PRO FYZICKY ZDATNÉ TURISTY S JISTOTOU CHŮZE. Pokud si tedy nejste jisti, použijte spojku nad studánkou Pod Zaječákem, ktrá Vás dovede opět na modrou trasu na "Zaječáku" TENTO ÚSEK JE ZVLÁŠŤE NEBEZPEČNÝ ZA DEŠTĚ A V ZIMĚ>-vyhlídka nad Vinohrady-Zaječák-Šibeniční vrch (Galgenberg)-Zaječí skála-Prameniště a mokřady Vinohradského potoka-Žabí jezírko-autobusová zastávka Krupka,,Husitská-Bývalý měšťanský pivovar-MPZ Husitská ulice-Rozcestí U Pekárny

 

Délka: 3,3km / 1:15h     Stoupání: 197m     Klesání: 197m

 

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

                    QR kód trasy                                                    Výškový profil trasy                  

                                                                                           převzato z mapy.cz

Mapa trasy

převzato z mapy.cz

 

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ZELENÁ (SEVERNÍ) VYCHÁZKOVÁ TRASA vede: Rozcestí u Pekárny-Stará kovárna-kostel Sv. Václava-bývalý Aspenův mlýn-plánovaná Galerie pod širým nebem-zbytky Mlýnského náhonu-Preissův mlýn a pramen-strom se Svatým obrázkem-hrad Krupka-kaplička Na Gruntu-Pivovarské nádrže-horní část údolí Horského potoka-Skalky skřítků-Údolí Horského potoka-rozcestí Pod Strážcem-zahrádkářská kolonie Třešňovka-Kalvarienberg-zbytky Effenbergrovy kaple -vyhlídka Na Hradbách-bývalý měšťanský pivovar Krupka-bývalé Tržní náměstí,, centrum MPZ Husitská ulice-rozcestí U Pekárny

 

Délka: 3,8km/1:30h     Stoupání: 207m     Klesání: 205m

 

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

          QR kód trasy                                  Výškový profil trasy

 

                                                                                           převzato z mapy.cz

Mapa trasy

 

převzato z mapy.cz

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ŽLUTÁ (ZÁPADNÍ) VYCHÁZKOVÁ TRASA vede: Rozcestí U Pekárny-Stará kovárna-kostel Sv. Václava-bývalý Aspenův mlýn-zbytky Mlýnského náhonu-Preissův mlýn a pramen-strom se Svatým obrázkem-bývalá křižovatka starých turistických cest nad ulicí Na Příkopech-zbytky kaple Ave Maria-vyhlídka pod Schillerovou výšinou-Schillerova výšina-vyhlídka Nad Gruntem-Pivovarské nádrže -kaplička Na Gruntu-hrad Krupka-MPZ Husitská ulice,,kostel Nanebevzetí Panny Marie-rozcestí U Pekárny

 

Délka: 2,4km/1:00h     Stoupání: 142m     Klesání: 141m

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

          QR kód trasy                             Výškový profil trasy

 

                                                                                           převzato z mapy.cz

Mapa trasy

převzato z mapy.cz

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 HNĚDÁ (JIŽNÍ) VYCHÁZKOVÁ TRASA, ANEB ZA HNĚDOUHELNÝMI DOLY A VÁPENKAMI vás provede spodní částí Městské památkové zóny v Krupce, přes místní část zvanou Vrchoslav a dále JZ katastrem města Krupky kolem bývalých hnědouhelných dolů Britania VI. a Fridrich-Agnes, na tzv. 5.šachtu, kde se nacházel hnědouhelný důl Britania V. Odtud vede trasa loukami a lesy kolem hnědouhelného dolu Britania IV.-Emanuel II. a Přítkovské pískovny a odkaliště, až k zatopenému vápencovému lomu v Přítkově. Od vápenky nás trasa vede na sever od Přítkova, k tzv. Přítkovské žíle. Od Přítkovské žíly se již vracíme na Krupku a přes Vrchoslavskou vápenku dojdeme k místu začátku našeho putování. 

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

FIALOVÁ VYCHÁZKOVÁ TRASA (K MEDVĚDÍMU VRCHU) vede: Rozcestí U Pekárny-plánovaná Galerie pod širým nebem-zbytky Mlýnského náhonu-Preissův mlýn-studánka U Draka-vyhlídka Slunečná-autobusová zastávka Přítkov,křižovatka-Přítkovská žíla-Pod Medvědím vrchem-Pila Vrchoslav-Čertova rýha-Pivovarské nádrže-kaplička Na Gruntě-hrad Krupka-MPZ Husitská ulice,,kostel Nanebevzetí Panny Marie-Rozcestí U Pekárny

 

Délka: 8,4km/3:00h     Stoupání: 294m     Klesání: 293m

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

QR kód trasy                                  Výškový profil trasy

 

                                                                                             převzato z mapy.cz

Mapa trasy

převzato z mapy.cz

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ČERVENÁ VYCHÁZKOVÁ TRASA - VELKÝ HORSKÝ OKRUH I. vede: Rozcestí U Pekárny-plánovaná Galerie pod širým nebem-zbytky Mlýnského náhonu-Preissův mlýn a pramen-strom se Svatým obrázkem-bývalá křižovatka starých turistických cest nad ulicí Na Příkopech-zbytky kaple Ave Maria-vyhlídka pod Schillerovou výšinou-Schillerova výšina-kóta 422-kóta 425-Vrchoslavské jezírko-pila Vrchoslav-štola 5.květen-žbytky Loupeživého hrádku-Loupežník-Tři rybníčky-Pod Sedmi štíty-Lysá hora-Kněžiště-Pod Komáří vížkou-kaple Sv.Wolfganga-bývalý důl Glatz-Komáří vížka-důl Egill-jíma Oberschacht-vyhlídka u autobusové zastávky-krucifix v Horní Krupce-zvonice-U Floriana-vyhlídka U vleku-pramen U chat-Arltovy skalky-Hornická stezka-hamr-štola Matky boží (Stříbrná štola)-bývalý měšťanský pivovar-bývalé Tržní náměstí a MPZ Husitská ulice-Rozcestí U Pekárny

 

Délka: 19km/7:00h     Stoupání: 866m     Klesání: 866m

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

QR kód trasy                                  Výškový profil trasy

 

                                                                                         převzato z mapy.cz

Mapa trasy

převzato z mapy.cz

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ČERNÁ VYCHÁZKOVÁ TRASA - VELKÝ HORSKÝ OKRUH II. vede: připravuje se

 

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ORANŽOVÁ VYCHÁZKOVÁ TRASA vede: Rozcestí U Pekárny-Cínová ulice-Libušín-vyhlídková skála Mrtvý kámen-kostel Sv. Anny-na rozcestí u kapličky u kostela Sv. Anny pokračujeme prostřední cestou-přejdeme koleje Duchcovsko-Podmokelské dráhy, podél nichž pokračujeme směr Bhosudov-kaple Božího hrobu-Kalvárie-Hálkova stezka (Doktorka)-Unčín, rozcestí Hálkovy stezky, ulice 5.května a Poštovní cesty u Unčínského potoka a popř. zpět.

 

Délka: 2,8km/0:51h tam // 5,6km/1:42h tam a zpět     Stoupání: 80m / 155m     Klesání: 75m / 155m

ZOBRAZENÍ PŘÍMO NA mapy.cz ZDE

QR kód trasy                                  Výškový profil trasy

 

                                                                                         převzato z mapy.cz

Mapa trasy

převzato z mapy.cz

 

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DALŠÍ TYPY:

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nordic walking

Nordic walking (Severská chůze), je dynamická chůze se speciálními sportovními holemi. Kolébkou tohoto nového sportovního odvětví je Finsko.

Ve Finsku se severská chůze velmi rychle vyvinula v lidový sport, poté se rozšířil po celé Skandinávii a pak i do střední a jižní Evropy. I v německy mluvících zemích získává tento sport stále na větší popularitě. Ze severské chůze se postupem let vyvinula ještě celá řada dalších sportů jako Nordic Blading, Nordic Snowshoeing, Nordic Cruising, Nordic Running, Nordic Winter Walking a další.

Severskou chůzi je možné provozovat celý rok, kdekoliv a ve všech věkových a výkonnostních skupinách, protože jeho sportovní úroveň lze velice lehce přizpůsobit vlastní sportovní zdatnosti. Potřeba jsou jen hole a optimální obuv a ošacení pro delší, intenzivní chůzi.
Z klasické chůze se tak stává bez zvláštních nároků na vybavení vysoce účinný trénink celého těla. Toto odvětví se v podstatě vyvinulo z lyžařského běhu. Vrcholoví běžci na lyžích a biatlonisté využívají dnes tento nový sportovní druh k letnímu tréninku. Jeho technika se blíží technice při klasickém běhu na lyžích. Severská chůze je velice příjemný druh pohybu, který může vykonávat každý, výkonnostní sportovec i začátečník, mladý člověk i lidé v pokročilém věku. Tepová frekvence se nachází v oblasti, ve které se lze dlouhé hodiny cítit dobře, a přesto je spotřeba energie velmi vysoká, stoupá až k 85 % MTF.

 

  • Stezka zdraví
  • Česko-německá stezka
  • Horská stezka - malý okruh

Běh - Jogging - Kondiční běh

Jogging je druh nezávodního běhu pro zdraví nebo kondičního běhu. Název původně v angličtině znamenal speciální průpravné běžecké cvičení.

V nejrozšířenějším významu se joggingem v češtině rozumí velice pomalý běh, který nepřesáhne 20-30 minut, kdy lze ve dvojici za joggingu i rozmlouvat, nejčastěji za účelem rekreace, nebo hubnutí. Přesný překlad výrazu jogging ze současné angličtiny v tomto smyslu rozumí „volný běh s občasným střídáním v chůzi“. Tento mírný poklus přechází místy v rychlou chůzi, tzv. walking.

Pro běhání v chladném počasí se musí člověk vhodně obléci. Ideální je využít fuknčních kousků, které budeme vrstvit. Obléct byste se měli jako by bylo venku o 10 stupňů více. Důležitou částí jsou rukavice, čepice a pokud běžec běží ve večerních hodinách, tak navíc je vhodné využít reflexních prvků a čelovky. Běžci by v zimě měli dýchat převážně nosem, aby zvýšili teplotu vdechovaného vzduchu do plic a předešli nachlazení. Není doporučeno běhat v teplotách nižších než -20 °C.

 

Kondiční běh je typem běhu typický pro běžce, který si jde dvakrát až třikrát týdně zaběhat v rozmezí 20 až 50 minut běhu a jeho kondice je v rozmezí 107–130. Takovýto běžec naběhá asi 20–60 km týdně s časem 5–6 minut na kilometr. Pro tento běh je typický volný a přirozený pohyb běžce, ovšem rychlejší než při klasickém joggingu. Energetický výdej za hodinu je přibližně 910–3780 kcal (pro 70kilogramového člověka). Cílem kondičního běhu bývá rozvoj kondice při střední až vysoké intenzitě.

Kondiční běh je jedním z fyzicky nejnáročnějších sportů. Zatěžuje se jím celá oběhová soustava, svaly, kosti, klouby a všechny orgány. Pro zlepšení kondice a základní vytrvalosti je nutné pravidelně trénovat, aby si tělo na novou zátěž zvyklo.

V tréninku však není nejdůležitější věcí počet naběhaných kilometrů, ale důležitá je technika běhu, správná doba regenerace, ale hlavně správný způsob tréninku – pro běžce kteří už neběhají „jen tak“, ale mají určitý cíl a snahu se zlepšovat a podávat lepší a lepší výkony například v důsledku běžeckých závodů, je třeba trénink individuálně upravit, zpřísnit a udělat ho mnohem náročnější a kvalitnější. Přísnější trénink spočívá v zařazení intervalů a výběhů do kopce. Intervalový trénink znamená střídání rychlých úseků s velkou tepovou frekvencí běžce a pomalejších úseků při nižší tepové frekvenci. Úseky intervalového tréninku jsou dlouhé obvykle 400 nebo 800 metrů a počet střídání závisí pouze na fyzické kondici běžce. Délka tratě ale také dělá svůj podíl na kondici – vytrvalostní kondici, ta je také důležitá. Častou chybou rekreačně-závodních běžců je nesprávný poměr intervalového (silového) a vytrvalostního tréninku. Jde také samozřejmě o to, jaké tratě běháme. Je jasné, že člověk který běhá závody na deset kilometrů potřebuje hlavně trénink intervalový, naopak maratonec užije hlavně vytrvalost. Všechny typy běžců potřebují oba dva typy tréninků, ale každý typ v jiném poměru.

Mezi další aspekty kvalitního běhu patří správná obuv a oděv. Běžecká obuv by měla být lehká a kvalitní. Na oblečení jsou vhodné funkční materiály. V létě postačí jednovrstevné tričko, v zimě se obvykle používají vrstvy tři. Základní vrstva odvádí pot od těla, druhá vrstva je izolační (mikina) a třetí vrstva chrání tělo před vnějšími vlivy v podobě deště, sněhu a větru.